|
Post by Pera kirjautumatta on Jan 13, 2006 22:18:43 GMT 2
Heip,
ajattelin kertoa teille viime lauantain tapahtumista ja samalla kysellä, onko teillä muilla tästä kokemuksia.
Meidän Leo-spinonella (Karhen Olderico, s. -98) oli lähtö lähellä: olimme lenkillä ja pysähdyimme koirapuistoon riehumaan. Ruokailusta oli siinä vaiheessa aikaa melkein kolme tuntia.
Leo juoksi yhden weimarin perässä ja kun ajattelin lähteä lenkkiä jatkamaan Leo ei tullutkaan.. Menin katsomaan, ja Leo kyyristeli puun juurella mutta tuli kun kutsuin ja silloin näin mistä oli kyse; olin saman nähnyt 1,5 vuotta sitten: vatsa turvonnut vähintään kaksinkertaiseksi. Pari puhelua ja koiran kanssa vauhdilla eläinlääkäriin; aikaa meni 35 minuuttia. Nopea rauhoitus, yritettiin letkuttaa; ei onnistunut. Röntgeniin, ja kuva kertoi että vatsalaukku oli jo kiertynyt -> leikkaukseen. Tuossa vaiheessa aikaa oli mennyt n. tunti 15 min. Leikkaus kesti kaksi tuntia, vatsalaukku käännettiin ja kiinnitettiin, perna poistettiin.
Nyt on melkein viikko takana ja Leo voi tosi hyvin. Edellisellä kerralla letkutus auttoi, nyt ei.
Kokemuksia muilla?
t.Petra & the boys (onneksi koko remppa edelleen koolla)
|
|
|
Post by kerttu on Jan 14, 2006 14:43:59 GMT 2
Eipä voi muuta sanoa kuin että eipä naurattas ittiäkään.. Meillä ei ole omilla koirilla ollut vatsalaukun kiertymää, mutta tiedän että Leon ” tädillä ja sedällä” on ollut. Setä kuoli, täti pelastui vastaavanlaisella toimenpiteellä kuin Leolle on tehty. Suskin Lallihan menehtyi samaan vaivaan. Nämä on ne jotka ovat minun tiedossa, lieneekö useampia? Toivottavaahan olisi että nämä ilmoitettaisiin jalostustoimikunnalle tulevien aikojen suunnitelmien tueksi. Kukaan ei 20 vuoden kuluttua muista onko Suomen spinoneilla kenties ollut vatsalaukun kiertymää. En mollaa mitään linjaa, samaa sukuahan on esim meidän Pirra isänsä puolelta, nämä koirat ovat sukutaulussa sen papan sisaruksia. Mutta hyvä kuitenkin että koira säästyi.
|
|
|
Post by Salla F on Jan 14, 2006 17:23:06 GMT 2
Onneksi saitte koiran nopeasti hoitoon. Kaverini koiralla oli myös mahalaukunkiertymä, ja meinasi kyllä mennä niille sijoilleen. Sekin saatin ensimmäisellä kerralla letkutuksella kuntoon, mutta toisella kerralla ei, ja siinä vaiheessa se oli jo niin tiukalla dietillä ja niin tarkasti valvottu, ettei tosiaankaan ollut siinäkään tapauksessa omistajasta tai koiran hoidosta kiinni. Toivottavasti Leo toipuu pian ennalleen. Kuten Kerttu sanoi, olisi hienoa, jos terveysasioista, myös yksittäistapauksista, ilmoitettaisiin enemmän jalostustoimikunnalle. Ei se koiraa eikä omistajaa pahenna, pikemminkin päinvastoin. Salla
|
|
|
Post by Paivi Kari on Jan 14, 2006 17:36:07 GMT 2
Leo-kasvatilla kävi taas tuuri! Kiitos Petra, että hoidit Leon!
Leon äidillä Julilla (Orinda) oli pari kertaa vatsalaukun laajentuma; molemmilla kerroilla auttoi letkutus.
Seralla (Bannonbrig Blazon Ambition) oli myös pari kertaa, letkutus auttoi silloinkin.
Muistakaa, että vatsalaukun laajentuma on aina hengenvaarallinen ja vaaii todella nopeita toimenpiteitä.
vetcare.fi-sivuilla on hyvä artikkeli aiheesta ->tiedotteet->arkisto.
|
|
|
Post by carita on Jan 14, 2006 19:25:24 GMT 2
Petralle ja Leolle vointeja, tsemppiä.... hienoa että Leo voi paremmin..
Tuo Päivin neuvoma artikkeli on todella hyvä. Minäkin olen täällä onnellisesti ruokkinut koiria korotetuista kupeista kuvitellen että se on hyvä juttu. Nyt lähti telineet komeroon niin että kolina käy ja kupit joutavat lattiatasolle. Joka päivä oppii uutta.
|
|
|
Post by kerttu on Jan 14, 2006 20:17:43 GMT 2
Ruukaako kenenkään muun spinone syödä makuultaan? meillä tuo Pirra tekee niin liekkö niin laiska ettei kehtaa seistä syöntiaikaa ;D
|
|
|
Post by caritakirj on Jan 14, 2006 20:28:46 GMT 2
Kaverin pyreneittenmastiffi syö makuultaan . Kyllä rupesi hymyilyttämään pikkusen kun näin tuon laiskamaton makaavan lattialla ruokakuppi tassujen välissä. Ensireaktioni olikin että "herrajumala sun koiras on sairas". Mutta kaverini vaan nauroi ja sanoi että noin tuo aina popsii sapuskansa, laiska mikä laiska... No, näköjään ihan terve tapa
|
|
|
Post by ms on Jan 14, 2006 20:53:10 GMT 2
Hyvä että Leo toipui! Omilla koirilla ei ole ollut mutta kaverin koira kuoli käsiin, oltiin matkalla eläinlääkäriin. Monen tutun koiralla on ollut, muutama kuollutkin. Ko. vaiva on siitä paska, että se uusii herkästi. Väinön ja Seran isän W. Jumpin´Jack Flash kuoli vatsalaukunkiertymään 6-vuotiaana - e siis pikkuaivoataksiaan Onko jotain viiteittäsiitä että vatsalaukunkiertymä olisi perinnöllinen??!! Mulla on käsitys että alttius siihen on olemassa yleensäkin isoilla roduilla, muutamat rodut ovat sille erityisen herkkiä, kuten esim. vinttikoirat.
|
|
|
Post by Pera kirjautumatta on Jan 14, 2006 22:14:56 GMT 2
Heips, kiitos kaikille; Leo voi hyvin, loistavasti, itse asiassa Ihan kuin spinonet muutenkin olisivat nopeita toipumaan... Juttelin sen eläinlääkärin kanssa, ja Teijankin kanssa on aiheesta puhuttu. Tuntuu, että niin monta kuin on asiantuntijaa, niin monta on teoriaakin. Mun pojjaat syö kaikki edelleenkin korotetuilta kupeilta. Lepo-aika ruuan jälkeen piteni ehdottomasta tunnista kahteen. Salla, voitko ottaa tästä "virallisen ilmoituksen" jalostustoimikunnalle Leon osalta? Mun kahdella muulla spinonella (nyt jo toisilla metsästysmailla vaikuttavilla) Orindalla (s.-89) ja Sonotutt'Orecchilla (s.-93) ei tätä "vaivaa" koskaan ollut. -petra & the boys
|
|
|
Post by Nina P. on Jan 14, 2006 23:46:55 GMT 2
Huh, olipa täpärällä Leo-pojan elämä. Onneksi emäntä oli ripeä ja leikkaushoito onnistui. Rapsutuksia toipilaalle!
Tuosta makuullaan syömisestä. Meillä Repe syö herkut makuultaan, mm. possunkorvat. Tavisruoka menee seisaaltaan.
|
|
|
Post by Salla F on Jan 15, 2006 9:42:54 GMT 2
Kiitos Petra, kyllä voin. Monellapa ei riitäkään kanttia ilmoittaa tällaisia julkisesti! Salla
|
|
|
Post by kerttu on Jan 15, 2006 9:59:24 GMT 2
Ainakin minä uskosin että tuo kuppien nostaminen on OK. Se myös kannattaa huomioida ettei koko päivän ruokaa kerralla, sitäkinhän tehdään. Säännöllisyys ruoka-ajoissa on toinen minkä olen käsittänyt merkkaavan. Meillä Viivi pitää huolen ruoka-ajoista varttitunnin tarkkuudella se vaatii ruuan tai suoranaisesti uhkaa nälkäkuolemalla No. iteppä olen opettanut sen tarkoille ajoille. Maasto on ainoa missä se ei muista ruoka-aikaansa. Jos ruokaväli venyy liian pitkäksi, voi suuremmalla syllä ruoka sujahtaa mahaan hotkimalla.
|
|
|
Post by Pera taas on Jan 15, 2006 9:59:54 GMT 2
Heheh,
sorry Päivi että omin sulta koiran...
Siis: OMBRA oli meidän ilona (s. 89), EI Orinda.
Eli selvyyden vuoksi kerran vielä: Päivin Orindalla oli pari kertaa laajentuma; Orindan äidillä Ombralla ei koskaan. Myöskään Orindan siskolla Sonotutt'Orecchilla sitä ei ollut.
Kun vatsalaukun kiertymässä on pelastumisen kannalta kysymys lähes minuuteista, on mun mielestä hyvä tietää mistä on kyse ja mitkä ovat oireet. En tiedä onko taipumus tähän perinnöllistä tai ei, mutta ehkä kuitenkin jokainen spinonen omistaja voisi lukea oman koiransa kuuluvan riskiryhmään ja olla siten varuillaan...
Terkuin Petra, joka kävi poikain kanssa juuri äänestämässä...
|
|
|
Post by liisu ja muut on Jan 15, 2006 11:17:03 GMT 2
Minkäs takia alettiin syöttämään koiria telineiltä? Muistaakseni syy oli se, ettei koiran niska rasitu syödessä, vai muistanko ihan väärin? Artikkeli vetcaressa oli mielenkiintoinen ja menee mietintään meilläkin, heivataanko telineet pois. Jostain luin, että paras asento koiralle syömiseen olisi portaat, kippo ylhäällä ja koira söisi "vinossa" asennossa. Tsemppiä Peralle ja Leolle, pitää tässä lähteä itsekin äänestämään.
|
|
|
Post by Salla F on Jan 15, 2006 12:12:00 GMT 2
Silloin kun se kaverini koira sai mahalaukunkiertymän, ja luin silloin aika paljon eri maissa tehtyjä tutkimuksia aiheesta. Tutkimuksissa todettiin, että riskitekijät ovat osin kiistanalaisia, mutta seuraavista tekijöistä pystyttiin vetämään tilastollisesti ns. varmoja johtopäätöksiä ja niiden todettiin nostavan riskiä merkittävästi: rakenne, perinnöllisyys (mahalaukunkiertymä tai laajentuma sisaruksilla/vanhemmilla), aikaisempi kiertymä/laajentuma ja korotettu ruokakuppi (vastoin aikaisempia käsityksiä). Yhtenä syynä mainittiin myös liiallinen kalkin syöttäminen pennuille, sillä se muuttaa kuulemma mahalaukun happotasapainoa ja toiminnan säätelyä, ja voi aiheuttaa ongelmia myöhemmällä iällä. Nämä neljä ensimmäistä tekijää oli siis havaittu merkittävällä prosentilla. Salla
|
|