|
Post by carita on Jul 3, 2006 8:32:40 GMT 2
tackar och bockar, nyt kaikki treenaamaan Tuo voi olla hyvinkin tarpeellinen taito, yksi tärkeimpiä, sen voin sanoa kun näin miten nopeasti myrkky vaikutti Trixissä. Ja jos käy niin että koira ei pysty kävelemään niin silloin ollaan jo syvillä vesissä.
|
|
|
Post by kerttu on Jul 3, 2006 11:23:05 GMT 2
Ei nuista käärmeistä kannata elämää suurempaa numeroa tehä. Maalaisjärellä aatellen ne onnistuu kohtuullisesti välttämään. Jo -50 / 60 luvun taitteessa lapsille opetettiin missä ruukaa olla käärmeitä ja minne ei saa mennä kuin kumpparit jalassa. Samat opit olen omille lapsilleni antanut, toivotaan että pääsevät yhtä vähillä käärme kontakteilla kuin ite olen päässyt. Luonto ja sen liikkeet tulee tuntea niin sopu säilyy. Kun aattelee miten paljon meijänkin koirat ovat maastossa eikä mitään ole ikinä sattunut niin se antaa vähän suhteellisuutta asioihin. Jäitä hattuun vaan ja kunhan kesä etenee riittävän pitkälle, niin mettään vaan Minä kyllä luulen ettein meistä monikaan jaksais kantaa spinonea kilometritolokulla metästä, ainakin mun tarttis soittaa Sepe helipkopteri apuun. Ainhan sitä sata ja kaksikin sataa metria kantaa, mutta harvonpa se auto niin likellä on.
|
|
|
Post by Nina P. on Jul 3, 2006 11:41:01 GMT 2
Olen huomannut, että kun on oikein paha tilanne, sitä löytää itsestään hämmästyttävästi voimia.
|
|
|
Post by kerttu on Jul 3, 2006 11:45:42 GMT 2
Tämähän on helposti testattavissa oleva asia Sonkajärvellä on eukonkanto kisa, mehän voidaan pitää vaikka erkkarin yhteydessä spinonen kantokisa ;D sitten ei panna koiria kuitenkaan sitä ennen dietiille Varmasti jokainen toivoisimme voivamme kantaa kaverimme turvaan ja hoitoon, mutta monellako meistä fysiikka riittää. Epäilen ittiänikin vaikka ikäni olen tehnyt voimaa vaativia hommia,ja suurinpiirtein kunnossa uskon olevani. Siksi toppuuttelen maanpinnalle palaamaan.
|
|
|
Post by Nina P. on Jul 3, 2006 12:44:14 GMT 2
Tuo spinonen kantokisa olisi kyllä aika hauska! Mutta saataiskos me Repen kanssa tasoitusta, kun Repe on niin painava ja minä tällainen ruippana
|
|
|
Post by kerttu on Jul 3, 2006 15:36:28 GMT 2
Elähän sinä nuori terve ihimihen tasotuksia ruinaa Mun ehotus on että pijetään kisa mahollisimman pian ennen kuin tuo Armi kasvaa kovin suureksi ;D- siinä olis mulle se tasotus.
|
|
|
Post by carita on Jul 3, 2006 16:11:45 GMT 2
ja minä kannan Ling tai Trixiä
|
|
|
Post by Nina P. on Jul 4, 2006 8:14:20 GMT 2
Ei kun punttikselle sitten vaan ;D
|
|
|
Post by dynamo on Jul 4, 2006 12:04:11 GMT 2
Eiköhän se koirakin metästä ite autoon kävele, vaikka käärme olisi purrut. Ei kyy nyt sentään mikään musta mamba ole Meillä on kyy purrut koiria kahdesti, toinen jälkikokeessa kaukana sivistyksestä (autoista). Koira pois radalta, remmiin ja matka autolle alkaa. Näin tietysti voi toimia silloin, kun itse näkee tapahtuman - jos koira on jo puolipökkerössä, tilanne onpi jo toki toinen. Toinen purema tuli tottiskentän heinikosta huhtikuun alkussa kun oli vielä luntakin paikoin. Nythän on ihmisillekin annettu ohjeet, että jos on pakosti käveltävä pitkäkin matka autolle, se tulee tehdä hitaasti. Mä en pelkää ja kammoa käärmeitä yhtään. Kyllä niitä aika ajoin näkee ja koirienkin kanssa on sattunut monia läheltä piti -tilanteita, mutta se on elämää. Jos sitä ei kestä, kandee koirat lenkittää Mannerheimintiellä. Koirien irtipitämisestä: no ei tulis mieleenkään mennä tonne mettään, jossa koirat poimeis muutaman metrin välein suuhunsa räksän ym. poikasia. Laki on laki.
|
|
|
Post by carita on Jul 4, 2006 14:57:48 GMT 2
Kyllähän se koira metsästä autolle kävelee - jos on lyhyt matka. Meillä oli yhteensä ehkä max 1 km ja sen aikana Trixi väsähti, kuolasi ihan valtoimenaan ja istui alas viisi kertaa kun hihnassa talutin sen parkkikselle. Kyllä se kyy on aika likellä mustaa mambaa (minun mielestäni) vai johtuiko tämä valtava reaktio sitten siitä että koiraa puri kaksi käärmettä kerralla, en tiedä, mutta vaikutus oli paha ja nopea . Ja muuten - minä kyllä jo harkitsinkin kämppää Eirasta mutta kun on pakko odottaa lottovoittoa niin ei auta muu kun unohtaa pelkonsa ja tässä odotellessa talsia rohkeasti vaan ulos luontoon takaisin ;D. Luin muuten netistä, että jos käärme puree koiraa jalkaan, se on pahempi kun jos se osuu kuonoon (silloin ovat imusolmukkeet siinä työstämässä myrkkyä) jalkaan kun tulee puraisu se menee suoraan "ytimeen" siis ei mitään esteenä. Maija, kuinka sairaita sinun koirasi olivat pureman jälkeen?
|
|
|
Post by dynamo on Jul 5, 2006 9:46:03 GMT 2
Totta puhut Carita, onhan se toki paljon pahempi juttu kun puree KAKSI käärmettä samaan aikaan! Käsittämättömän huonoa tuuria.
Toista koiraani käärme puri kainaloon tottiskentällä. Jalka turpos tosi nopeesti, ihmettelin vaan että mikäs sille tuli? Parin tunnin kuluttua vein lekuriin kun jalka oli ihan tukki. Lääkäri löysi kyyn hampaan jäljet. Toisen puremisen näin, matkaa autolle ainaskin 50 minsan matka. Sen oireet olivat paljon vähäisemmät, käärme puri kintereeseen. Kumpikaan ei muistaakseni voinut pahoin.
Monet muutkin elukat voivat koitua koiralle vaaraksi. Mulla oli aikoinaan erinomainen kettuterrieriuros, mm. Luxemburgin MV-näyttelyssä PU 2, oli noin 70 urosta, muutenhkin tosi voitokas. Sen kanssa käytiin luolilla, joten se myös sitten melkein asui meitin kanalan alla, jossa oli aika ajoin rottiakin. Rotta puri koiraa jalkaan aamulla, illalla lääkäriin, kuoli yöllä. Ei auttanut antibiootit, sai verenmyrkytyksen.
|
|
|
Post by dynamo on Jul 22, 2006 21:05:27 GMT 2
Maa-ampiaiset kävivät mieheni kimppuun viime kesänä. Soitin terveyskeskukseen ja kysyin, montako kyytablettia (tai kaapista löytyneitä Prednisoneja, kortisonia siis) voi antaa, kun ukko hikoilee ja on vitivalkoinen. Täti melkein huusi että ei ainoatakaan, ei ole apua, vaan heti tänne!!! No ambulanssilla sairaalaan, oli jo melkein shokissa. Lääkäri sanoi siellä mulle, että kyytabletteihin luotetaan aivan liikaa, ei ole juurikaan apua.
Mutta ehkä lievemmissä tapauksissa kuitenkin?
|
|
|
Post by carita on Jul 23, 2006 3:25:56 GMT 2
Luin juuri viime viikolla koiralehdestä artikkelin (ell kirjoittama) jossa tämä herra väitti että kortisonistakaan ei ole apua. Käärmepuremaan kuulema auttaa jos viilentää jäällä esim. pistopaikan, silloin ei myrkky pääse leviämään niin helposti veren mukana.
Kyllä meille silti annettiin sitä kortisonia IV:nä, tosin joku ell on sanonut että ihmiset luottavat liikaa noihin kyytabuihin, AINA pitää mennää ell luokse kun käärme tai maa-ampiaiset pistävät (siis jos koira osuu siihen pesään).
Tästä asiasta on näköjään myös monia eri mielipiteitä.
|
|