|
Post by Liisu O on Sept 24, 2009 9:39:01 GMT 2
Antoisaa viikonloppua kaikille Junkkariin menijöille, luvassa mielenkiintoinen viikonloppu, josta selviää hengissä.. t. Liisu
|
|
|
Post by kerttu on Sept 29, 2009 8:11:14 GMT 2
kiitoksia näin jälkikäteen:) Mukava reissu on takana, tulostaso maastossa ei hurrattava ulkomuotokehässä vastaavasti 3 sai EH ja 4 ERI. Fragola Raniero oli VSP ja Messalinabianco oli ROP ja BIS 4 . Tammelin Raijan näkemys spinoneista oli päin vastainen kuin Lahtovaan Riitan - Raija kehui minulle miten spinonet ovat menneet hyvin eteenpäin:) että ketähän me päätettäis uskoa, kehissä oli nimittäin paljolti samoja koiria mitä Lahtovaara moitti erkkarissa. Kiitokset kaikille mukana olleille,viikonloppu oli todella mukava syystapahtuma hyvässä seurassa toivottavasti tavataan näissä merkeissä vielä useasti, mutta tulostasoa toivotaan vähän paremmaksi - eikös vaan Harmitti vielä kun yhdelle tuli juoksu ja uros lie jotain likasta vettä litkinyt kun maha meni totaalisesti ruikulille ja joutu keskeyttään sen takia. Porukka koki kuitenkin saaneensa onnistumisia, se hyvä ja positiivinen seikka.
|
|
|
Post by Liisu O on Oct 1, 2009 21:51:53 GMT 2
nyt kun vielä näitä nuoria koiria saataisiin vielä tuomarikollegioon, siellähän Raija opastaa rodun tuntemusta...ettei tulisi näitä Lahtovaaran näkemyksen omaavia tuomareita ainakaan lisää..
|
|
|
Post by SallaFi on Oct 2, 2009 12:01:55 GMT 2
Eikös se ole näppärintä uskoa sinä vuonna ja kussakin kuussa sitä, jolta mieluisimman arvion saa Jos ei ole uskonmiehiä/naisia, rotumääritelmä löytyy SSK:n sivuilta. Sen kun lukee hyvin ja perehtyy kestävään käyttökoiran rakenteeseen, niin on jo pitkällä. Sitten vain opettamaan itseään havaitsemaan eroja ja käyttökoiran rakenteen mekaniikan (ja rotumääritelmän) perusteella miettimään, mitä ne ko. rodun kohdalla tarkoittavat, ja vaikkapa onko ominaisuuksia pitkä, löysä, ilmava, kapea, heikot kulmaukset, pidättyväinen havaittavissa vai ei. Salla
|
|
|
Post by kerttu on Oct 2, 2009 12:53:37 GMT 2
No ei ne kyllä asiat ainakaan Sallan esittämällä tavalla etene minä en ainakaan tue tuota näkökantaa. Esitin vain kysymyksen, kun tuomareita niin käyttö- kuin näyttöpuolella on monenlaisia. Osan arvosteluille ei näinkin paljon heidän toimiaan seurannut valitettavasti voi antaa painoarvoa. Pitää nyt vielä varulta vääntää rautalangasta, etten missään nimessä tarkottanut arvostella Nevin arvostelua erkkarissa jos Liisu niin käsitit, tai ainakin tuon viestisi niin tulkitsin. Lahtovaaran arvostelua arvostan edelleen kuten olen aiemminkin todennut, olenpa jopa hänen kanssaan viestiä vaihtanut tämän asian tiimoilta aivan hiljattainkin ja samaa mieltä olimmekin.
|
|
|
Post by Liisu o on Oct 3, 2009 11:40:17 GMT 2
Voi Kerttu, tulkintasi ei osunut tällä kertaa kohdilleen, kysehän on ollut nuorista koirista, joista toisaallakin on täällä keskusteltu, Nevillä ei ole mitään tekemistä asia kanssa.. Aiemmin mainitsemassani kollegiossa viime vuoden lopulla saiin käsityksen Raijan komenteista, että Nevi oli hänenkin mieleen, joten se siitä.. Mutta todellakin sinne tuomarikoulutukseen olisi hyvä saada kaiken ikäisiä rotumme edustajia, viimeeksi sain asiasta tiedon UKH:n pikkujoulujuhlissa Raijalta ja lyhyellä varotusajalla saimme kuitenkin 6 spinoa näytille! Kerroit myös vaihtaneesi Riitta Lahtovaaran kanssa viestejä, ja että olitte samaa mieltä asian tiimoilta, pakko kysyä tässä kohtaa, kumpi vaihtoi mielipidettään Ja vielä lopuksi, mitä vikaa on Sallan näkökannassa, sehän perustuu käsittääkseni rotumääritelmään? t. Liisu
|
|
|
Post by kerttu on Oct 3, 2009 13:42:43 GMT 2
Ei siinä kuule Liisu tarvi kummankaan vaihtaa miepidettään kun kaksi aikuista vaihtaa ajatuksiaan asiallisesti. Toista se on tämä jappasu täällä Käsittääkseni nyt esitin kysymyksen ketä uskotaan. Tulkitteppa ite tarkemmin se mun viesti.... en tarkota Sallan viestissä sitä rotumääritelmä kohtaa, siihenhän me toki nojaamme. Vaan tätä " Eikös se ole näppärintä uskoa sinä vuonna ja kussakin kuussa sitä, jolta mieluisimman arvion saa " ok voihan se ollakin nuin jos sertit on haettu näiltä ns itämaan prinsseiltä ja ns arvostetummat ovat antaneet H.ta. Outi tietää omien kasvattiensa puutteet kuten minä omineni, niitä on mm nuitakin mitä Salla mainitsi, sitähän ei ole kukaan kiistänyt. Jäipä tuosta listasta jopa pois sellanen juttu jonka olen itse havainnut omissa kasvateissani, mutta sen varmaan huomaatte ilman minun kertomistani, koirien omistajille sen olen sanonut:) Tuosta tuomarikolleegiosta - ainakaan minulle ei ole tullut tietoa eikä osallistujia pyydetty moniin moniin vuosiin. Tiedotusta voisi varmaan parantaa jos sinne koiria halutaan, tosin kukaan ei varmaan viiti ainakaan täältä asti lähteä pelkästään koulutusmateriaaliksi.
|
|
|
Post by Liisu o on Oct 3, 2009 14:33:16 GMT 2
Niin, kumpi sitten on rodun kannalta tärkeämpää, lähteä sieltä kauempaa näyttelyyn tänne ja saada kenties pokaali, vaiko tuoda koira kollegioon, jossa uudet tuomarit koulutetaan? Tiedoitusta asiassa olisi hyvä parantaa, niin saisimme ehkä laajemman otannan eri ikäluokista sinne esille, nyt nuorin oli melkein 5 vuotias
|
|
|
Post by kerttu on Oct 3, 2009 16:33:57 GMT 2
Pokaalithan on yleensä saatu kun paikalle on tultu no leikki leikkinä, tuomarikoulutus on tärkeää,mutta käytännössä aika vaikea arki-iltana ainakin SKL,n tiloihin täältä asti pyyhältää. En tiiä onko ne sitten nykysin viikonloppusin? Laittakaa tietoa millon koiria paikalle tarvitaan niin pyritään niitä sinne saamaan. Huono on ketään toimittaa kun tieto tapahtumista ei kulje. Rotuyhdyshenkilölle tätä pyyntöä ei tosiaankaan ole esitetty.
|
|
|
Post by carita on Oct 4, 2009 4:40:12 GMT 2
No, ei se otanta siellä kolleegiossa mikään huono sentään ollut tälläkään kertaa . Kelpasi tuomareiden kopeloida koiria ja kauniita edustajiakin oli paikalla. Tämä kolleegio on sinänsä kiinnostava paikka, siellä kuulee totuuksia koirasta mitä näyttelyssä ei välttämättä kuule, sekä hyvät että huonot puolet tuodaan hyvin esille ja vatvotaan kunnolla. Opettavaista ja mukavaa puuhaa, vaikka onkin rasittavaa ajaa meillekin täällä etelässä asuville usein pitkiä matkoja arki-iltana. Mutta mitä sitä nyt ei tekisi rotunsa eteen . Kolleegioon kannattaa aina kerätä laaja kirjo rodun edustajia, tarkoitan siis myös erikoisia vikoja omaavia koiria, vähän "vääräntyyppisiä" jne. jotta tuomarit pääsevät näkemään mitä pitää arvostaa ja mitä ei pidä hyväksyä näyttelyissä arvostellessa. Toistaiseksi meillä riittää koiria täällä etelässä tällaisiin tilaisuuksiin joten älähän murehdi Kerttu, vielä ei ole se aika että spinone kasvaa vain Oulun läänissä ;D.
|
|
|
Post by kerttu on Oct 4, 2009 9:11:15 GMT 2
Toistaiseksi meillä riittää koiria täällä etelässä tällaisiin tilaisuuksiin joten älähän murehdi Kerttu, vielä ei ole se aika että spinone kasvaa vain Oulun läänissä . en kai minä tätä ole murehtinutkaan sinuahan tämä huoletti tuolla toisessa viestiketjussa:) vaikkakin kun kattoo Sm kokeisiin ja yleensäkin KAER kokeisiin osallistuja listoja niin väkisin tulee mielikuva missä nitä spinoneita kasvaa
|
|
|
Post by carita on Oct 4, 2009 9:39:01 GMT 2
Totta mitä puhut, minua se huoletti ja kovasti, mutta nyt olen kuullut ja nähnyt asioita jotka tekevät että murheet väistyvät . Ei tarvitse olla huolissaan kun tietää että Suomeen on rantautunut uutta verta useasta maasta ja eri yhdistelmistä ja jos näistä omistajista joku innostuu mukaan touhuun niin on spinonen tulevaisuus valoisampi myös täällä meillä. Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
|
|
|
Post by kerttu on Oct 4, 2009 9:53:18 GMT 2
tuo on minustakin erittäin positiivinen asia, tästä olemme samaa mieltä. Olenpa onnekseni päässyt pariin uuteen tuontiin tutustumaan aivan livenä jo useampaan otteeseen ja ainakin toinen niistä on tulossa osallistumaan T pentujemme koulutuspv, n sekä katsomaan spinone Sm kisaa vaikka asuukin satojen kilometrien päässä. Nämä omistajat olivat Junkkarissakin tutustumassa toimintaan joten oikeilla urillakin koirineen ovat. Toivotan heille vilpittömästi onnea ja onnistumisia.
|
|
|
Post by carita on Oct 5, 2009 9:26:37 GMT 2
Kerttu kirjoittaa: "Toista se on tämä jappasu täällä " Mitä tarkoitat tällä? Mielestäni täällä on yritetty käydä keskustelua asioista ja jokainen on tuonut omia näkemyksiään esille. En minä ainakaan jaksa uskoa että kaikki ihmiset samaistuvat minun ajatuksiini ja ideoihini. Sinäkö tahdot uskoa niin että se mitä sanot ja teet on se ainoa oikea vaihtoehto? Siitäkö tuo lausahdus juontaa? Vai mitä tarkoitat sillä? Te puhuitte Lahtovaaran kanssa aikuismaisesti ja me täällä vaan jappasemme . Mielestäni esim. Sallan kirjoitukset ovat täynnä faktaa ja tärkeää tietoa, sellaista jota uudet koiranomistajat voivat hyödyntää, asioita jotka pistävät ajattelemaan. Enkä minäkään ole pyrkinyt jappasemaan, minulla vaan sattuu olemaan eri näkemys asioista kun sinulla, sekö on "jappasemista"??
|
|
|
Post by kerttu on Oct 5, 2009 10:52:18 GMT 2
no kun nuin suoraan kysyt, vastaan suoraan. se on jappasua, kun samat emännät jauhaa samoja asioita on vuodesta toiseen, mikään ei muutu, ja muuta kuin jappasu ei saada rodun eteen aikaseksi. Kaikki pitää rautalangasta vääntää- kuka tarkottaa mitä, ketä ei tarkoteta loukata jne Sallan viestistä nostin esille mainitsemani lauseen, muuta en moittinut. Artikkelit ja moni muukin asia on ok.
|
|