|
Post by Dynamo on Dec 28, 2004 18:38:11 GMT 2
Pertsukka, Mulla oli aikoinaan sakemanneissa ja dobbereissa sama "ilkeily" kuin Teijalla. Joskus se tuotti hyvin tulosta, mutta aina ei - ja kauppakirjaan raapustetut ylimääräiset ovat silkkaa sanahelinää, jos raastupaan saakka mennään... Mutta ainahan se toimii muistutuksena, "kilteimmät" se ainakin saa liikkeelle Muutaman pentueen kohdalla muuten pidin vähän korkeampaa hintaa, ja palautin sitten lonkkakuvaukseen menneen summan omistajan tilille. Se on kätsyä, mutta vaatii tietenkin viitseliäisyyttä. maija
|
|
|
Post by kerttu on Dec 28, 2004 19:57:52 GMT 2
Hei Petra! Edelliset pennut ovat syntyneet huhtikuussa 04 ja niitä ei ole kuvattu niiden nuoresta iästä johtuen. Kuitenkin pentue vaikuttaa tässä vaiheessa lupaavalta joten ei siinä ole jalostustoimikunnan jäsenten kanssa keskusteluni perusteellakaan mitään syytä olla huolissaan. Carlo on varteenotettava jahtikoira, toista sen vertaista en tiedä. Ominaisuuksia oli ne sitten Viivin tai Carlon pennut näyttävät saaneen rutkasti. Spinone Sm aikaan näin aluekouluttajan kanssa näistä kahdeksasta neljä. Pentue on suunnitteilla " yleisön pyynnöstä" eli se on jo varattu miltei kokonaan. Viivin ekasta pentueesta ei ole kuvattu kuin yksi uros pentu, kuvaamme pentueen keväällä kunhan niillä on riittävästiu ikää. Meillä ei ole kiire pennutuksen tms takia tietää lonkkia turhan aikaisin. Kuvauksia tulee tehdä enemmän se on tosi, muttei liian nuorille koirille.
|
|
Maija
Full Member
..Paras tapa s?ilytt?? kasvonsa, on pit?? niiden alaosa suljettuna...
|
Post by Maija on Dec 28, 2004 21:19:07 GMT 2
Kommentti: Toisessa harrastamassani rodussa on tullut tilastollisesti parempaa lonkkaa A+C yhdistelmästä kuin B+B. Tämä ei siis tarkoita sitä että suosittelisin jota kuta käyttämään C lonkkaista koiraa jalostukseen MUTTA nuita Carlon "jahtitaitoja" on turha heittää hukkaankaan C- lonkkien vuoksi.
|
|
|
Post by Ilke Teija on Dec 28, 2004 21:30:43 GMT 2
Vai Ilkeä.. odotahan Pera kun seuraavan kerran nähdään . Mutta asiaan, on aivan tosi asia mitä "Petra" valitti, vaadin siis kaikilta kasvateiltani lonkkakuvauksen 2v. ikään mennessä. Se onko se laillista ja lain pitävää laittaa tämä ehto, en tie... mutta täytyy sanoa että kaikki Bracco kasvattieni omistajat ovat niin kuuliaisia ja ihania että mukisematta ovat pitäneet kiinni tästä ns. epävirallisesta sopimuksesta... Olenkin miettinyt, jos asiasta jossain vaiheessa tulee "kinaa" ja erisopua, niin silloin nostan jo ennestään kallista hintaa ja laitan kauppakirjaan maininnan että koira on myyty 200 euron alennuksella ja alennuksen syy on että ostaja kuvauttaa koiran 2v. ikään mennessä... Silloin ei ainankaan ole kellään sanomista. Toisaalta olen onnellisessa asemassa oleva kasvattaja, sillä kaikki pentuni ovat aivan mahtavissa ja yhteistyökykyisissä ja -haluisissa kodeissa... Liekö tähän syynä tiukka seula jota pidän kun myyn pentuja Braccoissa onkin mukavaa kun jo jonkin verran pystyy tilastoja tekemään vaikkakin kuvauspakko on ollut vasta muutamia vuosia... kuvattuja on kuvausikäisistä kiitettävästi... Kuvausiällä tarkoitan ikää jossa itse kuvautan koirani elikkä 12kk.24kk... tämä ei siis minkään pennuttamis kiireen takia, vaan mielenkiinnosta ja tiedon haluan takia... Bracco populaatio kun suomessa on niin pieni että haluan olla ajan tasalla, sillä jalostukseen käytettävät koirat kun ovat lähisukulaisia näille nuorille koirille..... ja täytyy sanoa että yhtään kuvattua kasvattiani ei ole jätetty lähettämättä virallistettavaksi, eikä yksikään ole ollut kehittymätön tai löysä iän takia... Näistä tietysti ollaan montaa mieltä
|
|
Petra kirjautumatta
Guest
|
Post by Petra kirjautumatta on Dec 28, 2004 21:35:41 GMT 2
Moiks, kurjaa, että "yleisöllä" on niin kiire, ettei malteta odottaa lonkkakuvia sekä oikeita tuloksia, oli ne sitten kaer-näyttöjä tai "pelkästään" ulkomuotoon liittyviä. Niitä kirjattuja tuloksiahan on nyt perätty jos vaikka kuinka, mutta tässä tapauksessa niitä ei sitten kai tarvita. Kun se jalostustoimikuntakin kerran jo puoltaa t.Pera
|
|
|
Post by kerttu on Dec 28, 2004 21:52:38 GMT 2
Tässä mennään niin JOT,n kuin PEVISAN mukaan. Syy täyttää " yleisön toive " on Viivin ikä - se täyttää kesällä 8 vuotta. Etpä ole pahemmin huolta kantanut - " eräiden" jalostyöstä jossa kirjain D toistuu aivan liian usein ja näkyy jo valittettavasti myös niissä harvoissa kuvatuissa jälkeläisissä. Koitahan Petra unohtaa henkilökohtaisest kaunat ja hankkia vaikka kelloosi lisää tunteja niin saat ne riittämään muuhunkin kuin näyttelyreissuihin kun aikapulaa valitit.
|
|
Petra kirjautumatta
Guest
|
Post by Petra kirjautumatta on Dec 28, 2004 22:42:19 GMT 2
Hmm.. Tuskinpa tässä mitään henkilökohtaisuuksia on, kunhan heitin, kun niitä "kirjallisia vakuuksia" on nyt pyydetty. Ja kun esim. Viivin jälkeläisistä (ed. pentue) ei ole ketään kuvattu.
t.Petra
|
|
|
Post by Dynamo on Dec 28, 2004 22:53:27 GMT 2
Suosittelen välikuvaamista, se kannattaa. Jos ei luota eläinlääkärin ammattitaitoon, kannattaa luottaa omiin silmiin, ainakin jos on tottunut katselemaan rtg-kuvia. Tai ottaa joku viisaampi (kokenut) kuvauksiin mukaan.
Kattelin tuossa papruista, että itse olen välikuvauttanut kaikkiaan kymmenen koiraa. Kaikilla oli aikuisenakin lonkat sitä miltä välikuvissa näyttivät, ainoa poikkeus oli Välkyn (D. Rose of Titanic) A/C aikuisena. Skuttnab sanoi kerran että spinonen voi hyvin välikuvata jo viiden-kuuden kuukauden ikäisenä.
Hyvää Yötä,
maija s
|
|
|
Post by Salla F on Dec 29, 2004 12:28:39 GMT 2
Agility- ja pk-puolen asiantuntijatuttuni, jotka harrastavat välikuvausta enemmänkin, olivat sitä mieltä, että tulokset saattavat muuttua reilustikin, suuntaan tai toiseen, kun liian nuorena kuvataan. Tämä tieto kattaa useammalla eläinlääkäriasemalla otetut kuvat. Sitten kun jalostamme pelkästään lonkkia, A-A -yhdistelmä on varmasti se halutuin, mutta koirassa on kuitenkin paljon muutakin kuin lonkat, esim. toistuvat tulehdukset kertovat myös jotain, jos terveyspuolesta puhutaan. Carlon tapauksessa paketissa on paljon hyviä käyttöominaisuuksia, ja näkemäni pennut edellisestä pentueesta vaikuttivat ainakin minun silmääni oikein lupaavilta. Kun kaikkea ei voi saada, pitää valita, mikä vaakakupissa eniten painaa. Jalostustoimikuntaa olisi varmasti hyvä hyödyntää enemmänkin yhdistelmiä suunnitellessa. Salla
|
|
Maija
Full Member
|
Post by Maija on Dec 29, 2004 15:24:33 GMT 2
On se vaan kumma, että toiset rauhassa käyttää jalostukseen D- lonkkaisia "seurakoiria", Kertulta vaaditaan välikuvia metsällä pelaavan A+C yhdistelmän uusimiseen... Tuo "D- lonkkaiset seurakoirat" on sitten ihan yleinen heitto, joten kenenkään on turha vetää hernettä nenään...
|
|
Petra ja kirjautumatta
Guest
|
Post by Petra ja kirjautumatta on Dec 29, 2004 23:44:32 GMT 2
Hei vaan kaikki,
ja pahoitteluni, että en ole onnistunut ilmaisemaan itseäni niin, että sen voisi jotenkin ymmärtää; uusi yritys:
Katsoin SSK:n tietokannasta, että Viivillä olisi jälkeläisiä 16 kpl, (siellä muuten lukee, että pentueita olisi kaikenkaikkiaan 3, mutta tiedot löytyy vain kahdesta pentueesta, joka käsittääkseni onkin oikea tieto).
Edellinen pentue on syntynyt 9.9.2002, eli ne ovat nyt yli kahden vuoden ikäisiä, joten niiden kohdalla välikuvista ei kai tarvitse enää puhua.
Kerttu, olet itse aikaisemmin tämän aiheen alla kirjoittanut näin: "Kuvattuja on todelläkin vähän. Koittakaapa innostua asitasta. " Jos koirallasi on 16 jälkeläistä, voisi olettaa että kasvattajana olisit omiakin kasvattiesi omistajia kehottanut lonkkakuvauksiin, ja olisit itsekin kiinnostunut siitä, millaisia lonkkia Viivi jättää.
t. Petra
Ps. Arvatkaapa, kuka on menossa perjantaina Rockin Korkeat Korot -konserttiin laulamaan köörejä Suomen rock-mimmeille!!?? Kröhöm...
|
|
|
Post by kerttu on Dec 30, 2004 8:08:17 GMT 2
Petra – olen samaan mieltä lonkista edelleen, mutta myös siitä ettei oikea kuvausikä välttämättä ole se 12 kk. Viivin pentuja ( 9.9. 02 synt) on virallisesti kuvattu 1 ja se oli A. Kyynärät 0/0 ja silmätkin tarkastettiin terveiksi. Toinen kuvattiin ale vuosikkaana kun teloi itseään, niitä kuvia ei ole lähtetty SKL.n mutta lääkäri oli sanonut kuvien olleen OK. kohta nähdään oliko näin. Pentue kuvataan alkuvuodesta. Jalostustoimikunnalta saamani tieto on että näinkin iso koira antaa luotettavan kuvan vasta reilun parivuoden iässä kuvattuna. Ja käsitykseni on että juoksun likellä narttuja ei kannata kuvata. Eli kuvataan aivan varmasti, älä huoli, eikä Viivillä ole juoksu vielä kovin likellä joten astutus ei ole ajankohtainen Koko Viivin tausta muuten on täysin priimaa, niin äiti kuin sen sisaret ja sisarpuolet . Isä myös on OK. sen jälkeläisissä on tosin muutama sökö, mutta kannattaa kattoa ko. pentueen toista osapuolta ja sen taustoja.
|
|
|
Post by Dynamo on Dec 31, 2004 18:43:37 GMT 2
Täällä tuntuvat nuo lonkka-asiat nyt heittäneen päälaelleen. Ainakin SSK:n Nuotiopiiri-aikoihin tilanne oli toista päin. Liekö tämä valistuneisuutta - puolin ja toisin?! Vai onko tässä nyt kyse siitä kun Carlolla oli muistaakseni eri tulos sen ekoissa kuvissa...? Noh - mä en itse noista lonkka-asioista ole kovinkaan paljoa piitannut. Moni muu asia on jyrännyt niiden edelle. Tämä on ok jos tuntee ja tietää mitä käyttää. Olen käyttänyt mitä olen tykännyt, tietty rotujärjetön/SKL:n asettamin rajoin. Sallalle tiedoksi, että vaikka en olekaan mikään asiantuntija PK-puolella, on se ollut kiva pistää koira pöydälle ja saada tietää edes jotain, mitä koiran lonkista löytää. Kyllä mä olen ainaskin luottanut omiin silmiini, mitä kuvat ovat kertoneet. Miksi turhaa käyttää aikaa, vaivaa ja rahaa sen enempää, kun välikuvien mahku on olemassa? Tässä on siis ollut kyse rodusta, jossa dyspl. tilanne on ollut spinoja paljon huonompi. Tosin on mulla ollut D-lonkkainen kilpakoira, joka kuvattiin vasta runsaan kahden ja puolen vuoden iässä. Jatkoin silti, koska koira oli hyvä ja sillä oli jo siinä vaiheessa yksi ykkönen voittajajäljeltä. Lonkat eivät rasittaneet sitä koskaan sen kilpauralla, ekat jäykkyydet tuli vasta kun koira oli noin kymmenen, eli muutenkin jo elämänsä ehtoopuolella.
t. maija s
|
|
|
Post by Dynamo on Jan 2, 2005 13:17:31 GMT 2
Hei kaimani Maija, Nyt luin uudemman kerran viestejä, ja huomasin tekstin, jossa ihmettelit, miksi Kertulta vaaditaan välikuvaamista. ??!! En minä Kertusta ole puhunut yhtikäs mitään. Jos jollekin jäi epäselväksi välikuvaamisen tarkoitus, siitä saa varmasti parhaiten selvää edellisessä viestissäni. ms
|
|
Maija
Full Member
|
Post by Maija on Jan 2, 2005 15:51:44 GMT 2
kaima: kurjaa, että "yleisöllä" on niin kiire, ettei malteta odottaa lonkkakuvia sekä oikeita tuloksia, oli ne sitten kaer-näyttöjä tai "pelkästään" ulkomuotoon liittyviä. Eikö esim. tuo ole aika selkeää tekstiä? Välikuvaaminen on moni piippuinen juttu. Kertun kanssa juteltiin Siirin mahdollisesta välikuvaamisesta aiemmin, siis Siiri on tuosta Viivin ja Carlon pentueesta. Kuten todettu, ei kannata kuvata alle vuosikasta, lonkat voivat ja muuttuvatkin vielä paljon. Ainoa mitä nyt voisi varmaksi nähdä on mahdollinen rikko, sekän ei katoa mihinkään.
|
|