|
Post by Salla F on Aug 1, 2005 14:25:53 GMT 2
Siinä vaiheessa, kun koira lähetetään noutoon ja se alkaa nuuskia maata, on jotain jo mennyt vikaan. Nuori koira voi tietysti vähän mullistella oudompaa noutoesinettä, mutta vanhemman jo koulutetun koiran pitäisi kyllä tarttua empimättä, eikä alkaa viestittelemään millään signaaleilla, koska silloin voi päästä raanakko karkuun. Siinä vaiheessa minä ainakin katsoisin, että koira yrittää laistaa hommasta. Eli kokeneen koiran ei pitäisi ajaa itseään tilanteeseen, jossa se signaaleita tarvitsee. Mites tähän suhtaudutaan? Salla
|
|
|
Post by Dynamo on Aug 1, 2005 14:59:05 GMT 2
No totta vie se yrittää luistaa siitä hommasta. Tuskin se maata ihan ilokseen nuuskii. Mutta - onhan nämä nyt ihan selviä juttuja ilman, että tarttee miettiä pää punaisena, mitä signaaleja koira yrittää viestittää? Kun ei enää ole mikään vasta-alkaja, tuollaiset asiat porautuvat päähän ihan itsestään - tai ainakin pitäisi Ja kaima: mulla on ollut iloisia kisakoiria luokkaan katsomatta, eikä niiden kanssa ole päivääkään naksuteltu. Ei iloisuutta istuteta koiriin pelkällä naksuttelulla. maija s
|
|
Maija
Full Member
..Paras tapa s?ilytt?? kasvonsa, on pit?? niiden alaosa suljettuna...
|
Post by Maija on Aug 1, 2005 20:46:02 GMT 2
Emminä sitä sanonut etteikö koiraa saisi naksuttamatta iloiseksi koulutettua. Naksulla vaan ei tarvitse missään vaiheessa käyttää minkään valtakunnan pakotteita, EI esim noutoesineen laittamista pakolla suuhun... koiran vain annetaan itse keksiä sen esineen ottaminen. Toiset rodut kestää pakotteita, leonbergit haistattaa v*tut siinä vaiheessa kun avaat suun ja isket kapulan suuhun.
Perustottis(istu, maahan, paikka, seiso, seuraa, sivu, tuo jne) menossa ties monennellekko koiralle (6.leo muuten en ole laskuissa mukana) ja ensimmäisen kerran pelkällä naksulla, se vain minusta on helpointa.
Olis jännä nähdä kana, ilves, karhu, hevonen tms. näytökseen koulutettu elukka joka olis koulutettu jollain muulla konstilla...
Tuo esimerkki noudosta ja maan nuuskimisesta oli lähinnä tarkoitettu (toko)koetilanteeseen, jossa omistaja on lähinnä paniikissa ja kimittää ;D Näitä on nähty... Koira noutaa reeneissä vaikka mitä ja vaikka mistä, mutta kokeissa ufoilee aivan täysillä...
|
|
Maija
Full Member
|
Post by Maija on Aug 1, 2005 20:49:53 GMT 2
Eli kokeneen koiran ei pitäisi ajaa itseään tilanteeseen, jossa se signaaleita tarvitsee. Mites tähän suhtaudutaan? Kokeneen ohjaajan ei pitäisi ajaa koiraa tilanteeseen, jossa se signaaleja tarvitsee...
|
|
|
Post by Dynamo on Aug 1, 2005 22:30:44 GMT 2
No - jokainen kouluttaa tyylillään. Ja hyväksi katsomallaan tavalla. Se suotakoon.
Ihmiset ovat tänä päivänä kovia puhumaan koulutttamisesta (siis yleensä), mutta näytöt ne vasta puhuvat puolestaan. Siis ihan samalla tavalla kuin se, pelittääkö koira mettässä vai ei. Myös sen voi lukea koepöytäkirjasta.
t. maija s
|
|
|
Post by Maija taas on Aug 2, 2005 6:44:06 GMT 2
Naksuttelua/signaalien käyttöä on aivan turhaa mennä tyrmäämään jos ei aiheesta tiedä/sitä ei ole kokeillut.
En minäkään vastustanut pakkonoutoja ennenkuin yhden koirani noutohalukkuuden "tapoin"...
|
|
|
Post by Dynamo on Aug 2, 2005 7:18:35 GMT 2
No en minä niitä ainakaan ole tyrmäämässä. Ja en tosiaan niistä mitään tiedäkään - siksi sitä kyselinkin tällä saitilla. Joo ei pakkonouto sovi kaikille - ei kaikille koirille eikä kaikille ihmisille. Pitää siis tietää mitä tekee (= olla riittävästi kokemusta) Ja pakkonoudon nimi - huh. Kerttu kerran osuvasti sanoi, ettei siinä sentään suuta teipata maalarinteipillä Siinä vain tehdään koiralle selväksi, mitä käskyt ota, pidä, tuo ja irti tarkoittavat. Se taas, miten tämä "selväksi tekeminen" tehdään, on jokaisen oma asia. En minäkään mitään metrin koivuhalkoa ole heiluttanut. En kuitenkaan pidä pakotteita pahana, vaan päinvastoin. Ja nehän ovat näissä "uusissa hömpötyksissä" ihan pannassa, eikö? t. maija s
|
|
|
Post by kerttu on Aug 2, 2005 7:31:59 GMT 2
Me ollaan vissiin Maijan kans jo niin konkareita niin koirien kasvatuksessa kuin lastenkin... molemmilla ollut koiria iät ja ajat ja molemmilla vielä kolme lastakin. Minulla jo tosin " luovutusiän " ohittaneet ettemme ole näihin uusiin juttuihin perehtyneet. Tapa on yks hailee, kunhan tuloksiin päästään, sehän on se tärkein eikä se miten tehdään. Pakkonouto on kamala sana, mutta sillä voidaan käsittää monenlaista. Minulla pakkonouto on sitä, jos koira ei ota lintua / damia menen ja panen sen nätisti, mutta päättäväisesti sille suuhun sanon " nouda" ja perään käsky "pidä"siten juoksen etäälle ja iloinen luoksetulo kutsu. Häntä heiluen vauhdilla sieltä sitten tuodaan lintua. Tällä minä olen saanut koirat neuvottua noutamaan. Pirra esim on koulutettu näin, ja keväällä se voitti koulutusviikonlopun noutokilpailun noutamalla kanin,mitä se ei ikinä ollut ennen kantanut. Maija - se teippi mitä jotku käyttää "pakkonoudossa" on ilmastointiteippi se tarttuu ja pitää tiukemmin....
|
|
|
Post by Maija taas on Aug 2, 2005 7:54:36 GMT 2
Ei se munkaan pakkonoutokokeilu ollu tuota kertun kuvaamaa tapaa kummempi, ja tuloksena oli se ettei koira ottanut kiinni edes hukkuvan damista tai veneen köydestä (R.I.P Mosse )
|
|
|
Post by kerttu y on Aug 2, 2005 8:03:00 GMT 2
Se on tietenkin koirakohtasta, miten kukin oppii ja mitä kestää. Mutta kyllä spinone, jolle nouto pitäs olla itsestään selvyys kestää mun mielestä tuo minun kuvaamani pakkonoudon. Tai sitten siinä koutuksessa mättää joku muu juttu. Siirikinhän ottaa linnun iloisesti, mutta se kantaminen ja luovutus ovat vähän yhtä iloisia. Jos fasut eivät tarhassa ole päässeet lentämään sydämensä kyllyydestä,viimeistään joutuessaan Siirin noutolinnuksi sekin toive toteutuu ;D ;D ;D
|
|
Maija
Full Member
|
Post by Maija on Aug 2, 2005 8:05:08 GMT 2
Kerttu: Meillä on reenattu nyt luovutuksia luulla ja siivillä. Luun kanssa luovutus ja kantaminen on kans ollut yhtä iloista ;D Niin ja harjoitukset A4 arkeilla sekä pilttipurkin kansilla jatkuu edelleen...
|
|
|
Post by kerttu y on Aug 2, 2005 8:09:43 GMT 2
Kyllä Siiristä hyvä noutaja tulee kunhan sen energia saadaan suunnattua oikein ja tahistaja säädtään enintään kakkoselle ;D
|
|
|
Post by Dynamo on Aug 2, 2005 8:30:28 GMT 2
Maija I. kirjoitti: "Ei se munkaan pakkonoutokokeilu ollu tuota kertun kuvaamaa tapaa kummempi, ja tuloksena oli se ettei koira ottanut kiinni edes hukkuvan damista tai veneen köydestä"
Pakkonoudossa tapahtuu liki väistämättä se, että koira kaihtaa jossain vaiheessa koko noutotapahtumaa - ei koske noutoesineeseen tai mikä se sitten ikinä onkin. Mutta kun määrätietoisesti jatkaa tästä, niin naps - ja se on siinä. Koira voi tosin noutaa konemaisesti, mutta kyllä mun koirilla on iloakin löytynyt. Minkäänlaista viskelyä ja pureskelua ei ollut koskaan. Sehän ei ole mitään leikkiä.
Kun kisasin, kävin monilla eri kentillä treenaamassa. Ja tuli nähtyä monet noudot ja sen opettelut. Pääsääntöisesti pakkonoutolaiset olivat kuitenkin niihin, joihin saattoi viime kädessä luottaa kun oltiin arvokilpailuissa. Kun puolikaskin noutopiste voi ratkaista koko pelin, siinä ei voi jättää mitään sattuman varaan.
Tietysti ns. "sunnuntaikouluttajilla" asia on ihan toinen. Sillä ei ole väliä, jos koira nyt joskus pudottaa esineen. Mutta jos on laittanut kaikkensa likoon (ajan, rahan, monet valitettavasti perheensäkin), silloin kaikki on otettava pilkuntarkasti. Ja sellaiseen(kin) ajatusmaailmaan pakkonouto kyllä sopii.
Se on taas sitten kokonaan toinen juttu, miten tervettä koko tällainen ajatusmaailma on? Tuloksia sillä kuitenkin syntyy.
Ja eikun töihin!
t. maija s
|
|
|
Post by Dynamo on Aug 2, 2005 8:32:48 GMT 2
Ai niin: eiks se Kerttu ole niin, että vuonna 1956 syntyneillä on pakkonouto imetty jo äidinmaidossa ms
|
|
|
Post by carita on Aug 2, 2005 8:35:22 GMT 2
Minulla on kokemusta irlanninsusikoirien kouluttamisesta ja voin kertoa heille joilla ei vinttaria ole ollut että tämä vasta on omapäinen ja itsetietoinen rotu. Edelliset koirani olivat palveluskoiria, joten irkkujen kanssa tokoillessa oli otettava aivan uusi koulutustyyli käyttöön.
Bokseria treenasin siihen vanhanajan tyyliin (lue pakotteita) ja niin monen vuoden ajan tätä olen harrastanut että se tyyli istuu).
No, rodun vaihtuessa oli siis pakko oppia että jos halusi vinttarinsa toimivan se oli ehdottomasti tehtävä iloisesti, "pyytämällä" ei kertomalla koiralle mitä sen tulisi tehdä vaan todella kysyä "tehdäänkö". Voin myös mainita että tässä ei tarvittu peiliin katsoa, koirani toimivat hyvin näin, jopa kilpaillessa.
Yksi erittäin hauska tilanne oli kerran kilpailussa kun 90 cm korkea urokseni "istuu" sivulleni. Itse en huomannut, mutta yleisöllä oli hauskaa. Koira nimittäin painoi takamustaan maahan käskystä, katseli minua tiukasti silmiin ja niin minä kehuin. Mutta mutta, koiran peppu ei ollut koskaan osunutkaan maahan, vaan kun pallit koskettivat maata se riittti pojalle, hänhän istui. Yes, olihan hauskaa! Siitäkös pinnoja vähennettiin.
No, tällä jutullani vaan yritän sanoa, että jokainen koira toimii niin eri tavalla että katsoisin että kaikki keinot on hyviä kunhan pääsee lopputuloksiin. Itse en ole naksutinta kokeillut mutta uskon että se on mahtava keksintö.
Ja pakotteita (spinoneiden kanssa) tulee kyllä käytettyä siinä vaiheessa kun tiedän että koirani ymmärtävät mistä on kyse, mitä pyydän siltä. Eikä kukaan koulutusohjaaja ole koskaan huomauttanut minulle että olisin liian kova koiralle vaikka he ovat "pehmokoulutuksen" puolestapuhujia.
|
|