|
Post by Vlkky ja Vallu on Sept 17, 2004 19:02:46 GMT 2
Spinone on tunnetusti multilahjakas koira ja sen kapasiteetti riittäisi monenlaiseen harrastamiseen. Usassahan niitä käytetään luonnonsuojelullisissa tehtävissä ja luontovalokuvaajien apuna, Saksassa pelastuskoirina ja terapiakoirina. Meidän omat koiramme harrastavat lähinnä sorsatusta pari viikkoa vuodessa, metsäkanalinnut ovat Itä-Uudeltamaalta käytännössä loppu. Joten lisäaktiviteettia tarvitaan vuoden 50 muuksi viikoksi. Onkohan kellään kokemusta spinoneista pelastushaussa ja kelpaako rullailmaisu tänä päivänä, pelastusjäljessä , verijäljestä jne? Metsähommiin ei näitä kahta viikaria ole tarvinnut opettaa ( = en taida edes osata ) vaan ovat toimineet oikein ihan luontaisesti. Hyviä risteilijöitä, kärsivällisiä seisojia ( paitsi Vallu ) ja tiedottavat tarpeen vaatiessa. Noutokin sujuu useimmiten hienosti. Mutta omistajat tarvitsisivat lisää oppia ja neuvoja erityisesti spinonemaiseen kouluttamiseen. Olisiko siis Keski- tai Itäuudellamaalla innokkaita ryhmäksi, jolle koetettaisiin saada opastusta vaikka ulkopuolelta? Lajit voisivat vaihdella, ja opastus vähentäisi turhaa työtä ja epäonnistumisia. Perinteinen seisojakoulutuskin kävisi laatuun. Yksin omalla porukalla tahtoo into välillä hiipua...
T. Nina, Juha ja koirat
|
|
|
Post by Nina P. on Sept 17, 2004 20:49:50 GMT 2
Harmi, kun ollaan sen verran kaukana, muutoin kyllä kiinnostaisi perehtyä uusiin lajeihin spinoneporukassa! Tuo spinoneiden käyttö Usassa luonnonsuojelullisiin tehtäviin ja luontokuvaajien apuna kuulosti kiinnostavalta. Täällähän on ainakin saksanseisojia käytetty apuna pienpetojen hävittämisessä arvokkailta lintu- yms. alueilta. Meillä töissä on ollut puhetta lepakkojen talvehtimis- ja päivänviettopaikkoja ilmaisevien koirien kouluttamisesta. Ehkäpä Repestä tuleekin vielä lepakkokoira Hämäävää, kun on useampi Nina palstalla
|
|
|
Post by Maija Salmi on Sept 17, 2004 22:11:24 GMT 2
Nina moi,
sullahan on ihan oivalliset mahikset kun asut nimenomaan itäisellä uudellamaalla (noh - ainakin paremmat kuin pohjoisella). Kuulutko Uudenmaan kanakoiraharrastajiin? Eivät ole rasisteja, pienrodutkin kelpaavat porukkaan. Minä ja Kuusiston Teija järkättiin toissa syksynä koulutusviikonloppu Kärkölässä (Mäntsälän liepeillä), oli spindeille ja braccoille. Oli iso porukka - oli ollut kuulemma hyvä reissu, itse en vaan pääsyt paikalle kun olin sairaana. Mutta - mene ihmeessä mannermaisten porukoihin, treenaavat Järvenpäässä.
|
|
|
Post by Dynamo on May 23, 2005 9:49:44 GMT 2
Seuraava "tarina" kuuluu varmaankin tämän koulutuksesta-osion alle - vaikka kouluttajana onkin ollut koira... Väinö-vainaa opetti oppipoika Ollille kaikkea kivaa (ja vähemmän kivaa), olivathan ne kuin paita ja peppu yli viisi vuotta. Väinö herrasmiehenä opetti muun muassa - ettei kissoja saa ajaa takaa (= typeriä katteja, niihin ei kannata uhraa energiaa) - ettei marsuja saa syödä - ettei kaneja tapeta Olli kuuliaisena (lue= kusi sukassa, oli niin Väinön ikeen alla) totteli, eikä välittänyt pikkuelukoista ikinä mitään. Mutta kuinkas ollakaan.... Nykyään se - se ajaa hulluna kissoja takaa kun silmä välttää - yritti eilen syödä kanit - kyttää pitkät jojot roikkuen marsuhäkin takana Eilen meinas palaa hihat kun laitettiin kanit viettämään kesäelämää ulos. Olli sai illalla enemmän kyytiä kuin tähänastisen elämänsä aikana yhteensä Toivottavasti se on vielä hengissä Jyväskylän erkkarin aikoihin. Jos ei tulla niin todennäköisesti se on ollut häärimässä kanien kimpussa ja meikä on sattunut sopivasti paikalle..... t. maija s
|
|
|
Post by Dynamo on Jul 29, 2005 23:49:48 GMT 2
Hei, sain kuin sainkin Spinone-lehden!! Joku ystävällinen sielu oli laittanut sen mulle postiin. Kiitos siitä, kuka sitten lienetkin! Pistipä lehdestä silmään juttua erilaisista signaaleista. Tällä saitilla Maija Ijäs mainitsi jossain ohimennen naksutteluista. Tuli vaan mieleen, että onko tällainen "uusi" kovinkin yleistä spinoneiden koulutuksessa? Mulle ne ovat ihan vieraita, olen ohittanut ne kaukaa - eipä ole paljoa tullut haukoteltua jossain muutaman kilsan mittaisella VOI-jäljellä... Varmaan ihan jees-juttuja, jos sellaisista tykkää? Haukotellaan kun tavataan t. maija s
|
|
|
Post by Dynamo on Jul 31, 2005 23:14:37 GMT 2
No spinoneporukka ei sitten vissiin haukottele ja naksuttele, kun kukaan viisaampi ei vastaaaaa.......
|
|
Emppu
New Member
|
Post by Emppu on Aug 1, 2005 5:40:29 GMT 2
Kyllä mä oon naksutellu Veeran kanssa. Se oli pentuna aivan mahdottoman villi ja on sitä vieläkin. Kävelylenkeillä se veti hihnassa niin, että korina kuulu. Sitte kävin kotikoirakurssilla Veeran kanssa ja siellä tutustuttiin naksuttimeen. Sellanenhan tuli sitte hommattua ja kävelylenkeistä tuli paljon mukavempia. Veera rupes tuijottelemaan, et millon sitä oikein naksutellaan, silloinhan saa makupalan! Se oppi kyllä tosi nopeesti, et kun hihnassa ei vedä tulee naksu ja nami. Kannattaa kokeilla monessa muussakin jutussa.
T: Eija + klaani
|
|
|
Post by Nina P. on Aug 1, 2005 8:01:13 GMT 2
Meillä harrastetaan sekä naksuttelua että haukottelua. Tokon opiskelumme astui ihan uusiin ulottuvuuksiin naksuttelun ansiosta, toimi meillä todella hyvin mm. seuraamisen (& katsekontaktin) ja vauhdista seisomaan jäämisen / pysähtymisen / maahan menemisen opettelussa. Näin "palkkaamisen" pystyy tekemään välittömästi koiran toimiessa oikein. Repe itse sitten taas harrastaa tuota haukottelua. Välillä mm. poikien painiessa Repe selvästikin haukottelee, että "rauhotus ny iskä". Ai, niin ja kissan kanssa taas harrastetaan rauhoituskeinona katsekontaktia yhdistettynä siilmien_suulkemiseen_hitaaasti - näin Fannin saa jopa nukahtamaan
|
|
Maija kirjautumatta taas
Guest
|
Post by Maija kirjautumatta taas on Aug 1, 2005 10:46:59 GMT 2
Naksu on loistava!! Koiran aivoille on paljon hommaa kun se saa itse pähkäillä millä palkka tulee. Omilleni olen naksutellut jo vuosia, ja aina pennun saapuessa naksun käyttö vain lisääntyy Siirille opetin maahanmenon naksulla, oikean seuraamisen paikan ja kontaktissa kulkemisen ja monia muita juttuja. Ja jatkuu edelleen... Leo- termiitistämme Bertasta uhkaa tulla täysin naksulla koulutettu ;D Ikää 5,5kk; Veneestä lähdetään "Rantaan" käskyllä veneestä ja rannasta käskytettynä, vene tulee (muka) jo rantaan, istuminen, maahanmeno, kosketuskeppi, alusta ja tietty "täällä" toimii. Naksulla opettaminen ottaa ehkä aikaa, ylimääräiset käsimerkit, kyykkimiset ja muut saa unohtaa naksun kanssa koulutettaessa.
|
|
|
Post by Maija viel on Aug 1, 2005 10:49:40 GMT 2
Niin ja rauhoittavilla signaaleilla ja naksulla ei ole oikein mitään yhteistä.
Olen jonkun verran saikannut ns. ongelmakoirien kanssa. Signaaleja olen itse käyttänyt niiden kanssa... Signaalien lukeminen ts. sen osaaminen on tärkeää mielestäni rodusta riippumatta. Jos koira antaa ohjaajalleen jatkuvasti rauhoittavia signaaleja, pitänee ohjaajan katsoa peiliin eikä vain ihmetellä miksei koira toimi.
|
|
|
Post by Salla F on Aug 1, 2005 11:02:54 GMT 2
niinpä juuri!
|
|
|
Post by Maija taas on Aug 1, 2005 11:42:09 GMT 2
Olipa kerran normaali koira ja säheltävä ohjaaja. Ohjaaja koitti innostaa ja koira vain rauhoitteli... eihän siitä sitten mitään tullut.
|
|
|
Post by Dynamo on Aug 1, 2005 13:21:37 GMT 2
Maija Ijäs kirjoitti: "Signaalien lukeminen ts. sen osaaminen on tärkeää mielestäni rodusta riippumatta." Eikös tuo signaalien lukeminen ole ihan samaa kuin koiran kokonaisvaltainen lukeminen/tunteminen? Kyllä koiria on osattu kouluttaa ilman noita muotitermejä - toisilla ohjaajilla on erinomainen, synnynnäinen kyky lukea koiraa, toiset eivät opi sitä sitten millään, vaikka kuinka koirakirjoja lukisivat Kyllä nämä naksuttelut ovat tosiaan ihan ok-jutskia niille, jotka sellaisia haluavat. Mulle on riittänyt ihan se "vanhanaikainen" tapa kouluttaa, ja olen sentään jonkinmoisia tuloksia saanut jokseenkin helposti. Miesvaltainen (vai onko?) SSK ei varmasti oikein ymmärtäisi näitä naksutteluja, varmaan kandee kirjoitella näistä vain näillä meitin "akkojen sivuilla" t. maija s
|
|
|
Post by Maija taas on Aug 1, 2005 13:29:37 GMT 2
Tuolla naksuperiaatteella koulutettaan mm. delfiinit.
Se on ihan oikeasti hyvä ja varmasti helpoin tapa kouluttaa "tappamatta" koirasta tekemisen iloa.
|
|
Maija
Full Member
..Paras tapa s?ilytt?? kasvonsa, on pit?? niiden alaosa suljettuna...
|
Post by Maija on Aug 1, 2005 13:36:05 GMT 2
|
|